شناسهٔ خبر: 23299 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان مطرح کرد:

ابلاغ طرح تفصیلی مصوب ۱۵ شهر استان همدان/ ستاد بازآفرینی یک کار فرابخشی است/ بهره‌برداری از بیمارستان‌های نهاوند و بهار تا پایان سال/ انجام ۲۲۷ کیلومتر روکش آسفالت

جلسه مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان در جلسه هماهنگی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با مجموعه ادارات وزارت راه و شهرسازی در استان با بیان عملکرد این اداره کل گفت: با پیگیری و حمایت‌های انجام شده ۱۵ شهر استان دارای طرح تفصیلی مصوب و ابلاغ شده هستند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان همدان، محمد رودباری عنوان کرد: در استان همدان ۹ شهرستان با ۲۹ شهر وجود دارد که در دو سال گذشته فقط ۵ شهر دارای طرح تفصیلی مصوب و ابلاغی بودند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان ادامه داد: طرح هادی دو شهر آجین و مهاجران که اخیرا تبدیل به شهر شده‌اند توسط دفتر فنی در دست اجراست شهر بهار نیز به دلیل مشکلات تقسیمات کشوری متوقف شده است.

وی اضافه کرد: دو طرح جامع شهر قهاوند و دمق نیز آماده ابلاغ بوده و مابقی ۱۱ شهر استان طرح تفصیلی آن‌ها مصوب شده و آماده ابلاغ است.

وی یادآورشد: برای ابلاغ این ۱۱ شهر و دو طرح جامع نیازمند ۶۰۰ میلیون تومان اعتبار هستیم که امیدورایم در اعتبارات سال ۹۵ دیده شود.

رودباری با بیان این مطلب که مجوز بازنگری طرح جامع شهر همدان ابلاغ شده، گفت: عکس‌های هوایی این طرح آماده شده و باید تبدیل به نقشه شود که برای این کار و همچنین بازنگری در مجموع به ۲میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان اعتبار نیاز است.

ستاد بازآفرینی یک کار فرابخشی است

مدیرکل راه و شهرسازی استان با بیان این مطلب که ستاد بازآفرینی یک کار فرا بخشی است، گفت: ستاد بازآفرینی برخلاف مسکن مهر که یک کار گروهی است، کاری فرابخشی است که همه دستگاه‌ها باید وارد شوند.

رودباری ادامه داد: مطالعات ۱۱ شهر در بافت فرسوده، دو شهر در سکونتگاه غیررسمی و یک شهر در شهرستان نهاوند انجام شده و قرار است مطالعات سه محله در استان و سه شهر در ملایر، نهاوند و تویسرکان به صورت بازآفرینی انجام شود.

وی در رابطه با وام‌های نوسازی بافت‌های فرسوده گفت: در سال گذشته یک هزار وام به متقاضیان بافت فرسوده تخصیص یافت و این مقدار امسال به ۳ هزار وام رسیده که خود در نوسازی بافت‌های فرسوده بسیار موثر خواهد بود.

بحث خدمات روبنایی مشکل عمده در مساکن مهر

مدیرکل راه و شهرسازی استان در رابطه با مسکن مهر بیان کرد: در استان ۳۷ هزار واحد مسکن مهر وجود دارد که از این تعداد ۳۱ هزار واحد به بهره‌برداری رسیده و ۶ هزار واحد نیز در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت به دلیل نبود متقاضی باقی مانده است.

وی یادآورشد: یکی از مشکلات عمده در مساکن مهر خدمات روبنایی است که همین امر باعث نارضایتی‌های ساکنان این مساکن شده است.

رفع تصرف ۵ هکتار از اراضی دولتی در سالجاری

رودباری عنوان کرد: یکی از بحث‌هایی که به جد در راستای اقتصاد مقاومتی پیگیرآن هستیم بحث حفاظت از اراضی دولتی است.

وی اضافه کرد: امسال یگان حفاظت از اراضی کار خود را با ۲۱ نفر نیروی انسانی به همراه ۶ خودرو در همدان و ۶ موتور سیکلت در شهرستان‌ها آغاز نموده است.

وی اظهار کرد: از ابتدای سال ۹۴ تاکنون ۷/۶ هکتار از اراضی دولتی توسط این اداره رفع تصرف شده که ۵ هکتار آن امسال انجام شده که نشان دهنده تاثیر یگان در حفاظت از این اراضی است.

رودباری تاکید کرد: ۶۱ پرونده رفع تصرف از اراضی دولتی در مراجع قضایی داریم که امیدواریم امسال این پرونده‌ها منتج به رای شود.

 انجام ۲۲۷ کیلومتر روکش آسفالت طی سال گذشته

مدیرکل راه و شهرسازی استان گزارشی از راهداری ارائه داد و گفت: در استان همدان ۵ هزار و ۱۱۱ کیلومتر راه وجود دارد که از این تعداد ۶۰۰ کیلومتر بزرگراه، ۸۵ کیلومتر آزادراه، ۲ هزار و ۶۰۰ کیلومتر راه روستایی آسفالته و مابقی راه اصلی، فرعی و شنی است.

وی افزود: در سال گذشته با انجام ۲۲۷ کیلومتر روکش آسفالت جزء چهار استان اول شناخته شدیم.

وی در رابطه با آسفالت راه‌های روستایی اظهار کرد: اگر حدود ۷۵ کیلومتر از راه‌های روستایی که قرار داد آنها بسته شده را بهسازی و آسفالت کنیم، پرونده راه‌های روستایی بالای ۲۰ خانوار استان بسته خواهد شد.

رودباری به اهمیت نوسازی ماشین آلات راهداری اشاره و بیان کرد: هم اکنون این اداره دارای ۴۰۰ دستگاه ماشین است که ۵۷ درصد آنها عمر بالای ۲۵ سال دارند و ۶۶ درصد نیز عمر بالای ۲۰ سال دارند که با نوسازی آنها صرفه جویی بسیاری در سوخت می‌شود.

۱۲۰ کیلومتر پروژه بزرگراهی در دست اقدام

مدیر کل راه و شهرسازی در بحث راهسازی عنوان کرد: 175 کیلومتر بزرگراه در سال 94 در کشور به بهره برداری رسیده که 59 کیلومتر آن در استان همدان است که بالغ بر 60 میلیارد تومان برای آن هزینه شده  است.

وی ادامه داد: ۱۰ پروژه بزرگراهی با طول ۳۸۰ کیلومتر جزء برنامه‌های این اداره بوده که هم اکنون ۱۲۰ کیلومتر آن در دست اقدام است.

وی همچنین یادآور شد: در سال گذشته ۲۸ کیلومتر آزادراه در استان همدان به بهره‌برداری رسید و ۱۰۲ کیلومتر پروژه راه اصلی در برنامه داریم که ۶۸ کیلومتر ان در دست اقدام است.

 بهره‌برداری از بیمارستان‌های نهاوند و بهار تا پایان سال

مدیرکل راه و شهرسازی در این جلسه عنوان کرد: ۴ پروژه بیمارستانی با مساحت ۶۸ هزار مترمربع در استان وجود دارد که با بهره‌برداری از این پروژه‌ها، بالغ بر ۶۶۰ تخت به بیمارستان‌های ما اضافه خواهد شد.

وی ادامه داد: با تخصیص اعتبارات، تا پایان سال شاهد بهره‌برداری از پروژه‌های بیمارستانی نهاوند و بهار خواهیم بود.

رودباری همچنین بیان کرد: محور همدان- بیجار، محور نهاوند- آورزمان-ملایر، محور کبودرآهنگ- سوباشی و راه آهن همدان-ملایر ۴ پروژه محرک در دست مطالعه جهت اخذ کمیسیون ۲۱۵ هستند.

وی افزود: حدود ۶۶۹ میلیارد تومان برای این پروژه ها هزینه شده و جهت اتمام نیز به یک هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

کمبود نیروهای کیفی یکی از معضلات شهرسازی

در ادامه این جلسه، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان همدان ضمن تشکر از رودباری در خصوص عملکرد و اقدامات بسیار خوب وی در مدت تصدی پست مدیریت راه و شهرسازی عنوان کرد: آنچه که ما انجام می‌دهیم بحث برنامه‌ریزی است و بودجه در واقع ابزار اجرای برنامه است.

مهندس شهرام طهماسبی ادامه داد: یکی از انتظارات ما از ادارات این است که به جای توجه زیاد به بودجه، به سیستم، برنامه، روش‌ها و سیاست‌هایی که ما را به سمت توسعه رهنمون می‌کند فکر کنیم و بودجه را در کنار آن قرار دهیم.

وی یادآورشد: ما وظایف خود را در توزیع منابع به درستی انجام خواهیم داد به طوری که بتوانیم رضایت نسبی افراد را جلب کنیم.

وی اظهار کرد: متاسفانه یکی از معضلات بحث شهرسازی و بازآفرینی کمبود نیروهای کیفی است که باعث شده ما مبلمان زیبایی در شهر نداشته باشیم.

طهماسبی بحث بازآفرینی بحثی اساسی دانست و گفت: متاسفانه سیستم شهری ما یک سیستم کامل و درستی نیست و به صورت ناقص شکل گرفته که یکی از دلایل آن استفاده نکردن از متخصصین در این کار است.

وی با اشاره به اینکه یکی از وظایفی که راه انجام می‌دهد تصدی گری است، بیان کرد: باید این ظرفیت‌های خالی را پر کنید و یک دستگاه نظارت بر کارها قرار دهید تا فعالیت‌های شما پربارتر شود.

وی با تاکید بر اینکه باید دولت الکترونیک را قوی‌تر کرد، گفت: یک سیستم برای کمیسیون ماده پنج طراحی شده که با راه اندازی آن مدیر می‌تواند از دفتر خود پروژه‌ها را پایش کند.

 بحث مدیریت شهری، یکی از گرفتاری های ماست

طهماسبی همچنین در این جلسه تاکید کرد: باید اسناد بالادستی را مبنای کار خود قرار دهیم و شروع به طراحی، نظارت و پایش نماییم.

وی ادامه داد: ما نباید به سودجویان اجازه دهیم شهرمان را تجزیه کنند و باید تمام تلاش خود را در حفاظت از این سرمایه‌ها به کار بگیریم.

طهماسبی در ادامه گفت: انتظار ما این است که یک مسیری را که به نظر درست است با سیاست‌ها و برنامه‌های خود طوری پیش ببریم که ثمرات آن را درچند سال آینده مشاهده کنیم.

نظر شما